Maandag 30 september 2019, gaat het school project "Vrede - vrijheid - verdraagzaamheid - Kerkrade grenzeloos" van start. Dit project zal duren tot 5 mei 2020 (Nationale Herdenking 75 jarige bevrijding). Tweede Kamer lid Martijn van Helvert zal 30 september naar Kerkrade komen om het project te openen. Op het programma staat die dag een rondleiding met schoolkinderen op de Begraafplaats Margraten en een bezoek aan een Kerkraadse school. Het Tweede Kamer lid Martijn van Helvert zal daar, een passende lezing gaan verzorgen.

Het project omvat het intensiveren van de rondleidingen/excursies voor Kerkraadse scholieren naar de Amerikaanse Militaire Begraafplaats te Margraten. Thematische lezingen en projecten op alle Kerkraadse Basisscholen en de scholen in Herzogenrath, in samenwerking met onder andere veteranenorganisatie GOC en leden van de Handhaving Kerkrade.

Deze projecten bestaan onder andere uit, door acteurs nagespeelde situaties in een Kerkraadse schuilkelder ten tijde van de laatste weken van de oorlog. Lezingen door verzetstrijders. Het vertellen van hun ervaringen door veteranen die deel hebben genomen in huidige conflicten. Een wedstrijd met het thema "vrede, vrijheid, verdraagzaamheid - Kerkrade grenzeloos", met als prijs een schoolreis naar de Tweede Kamer in Den Haag en het Europees Parlement. Inzendingen kunnen o.a. toneelstukjes, gedichten, kunstwerken, muziek en dans zijn. Een vakkundige jury zal de inzendingen beoordelen. De winnaars kunnen zich op 5 mei 2020 manifesteren en presenteren in de HuB.