Woensdag 25 september 2019, "Vredes Wake" in de Kapel van het Vredesmonument gelegen aan de Hoofdstraat. Deelname door scholieren uit de Euregio, gemeente besturen, verenigingen, organisaties en particulieren. Het is de bedoeling dat er afwisselend een half uur stilte momenten, muziek, verhalen of voordrachten onder het thema "Vrede, vrijheid, verdraagzaamheid - Kerkrade grenzeloos", zullen plaatsvinden in de Vredes Kapel, vanaf 09:00 uur tot middernacht. Medewerking zal onder andere worden verleend door Stg. Impuls (probleem jongeren project), Dekenaat Kerkrade, Seminarie Rolduc, Limburgs Fanfare Orkest, Mandoline ensemble Napoli, dialekt schrijvers Wim Heijmans en Loek van de Weijer, zangeres Anna Barkhoudarian, Tweede Kamer lid Martijn van Helvert zal eveneens mee participeren.

Er zullen kaarsjes worden uitgedeeld op alle scholen, verenigingen en particulieren in Kerkrade en in Herzogenrath. Het is de bedoeling dat deze worden geplaatst achter de ramen van huizen, scholen enz. en vanaf 20:00 uur worden ontstoken als teken van vrede en vrijheid. Om 20:00 uur zullen eveneens in Herzogenrath en in Kerkrade twee minuten de kerkklokken luiden. Op deze manier willen wij iedereen betrekken bij een moment van reflectie en bewust wording; 75 jaar vrede en vrijheid zijn niet vanzelfsprekend.